Cropped3

Please select your page

Het begint bij voeding

Laat uw voeding uw medicijn zijn en uw medicijn uw voedingHippocrates

Nooit werden er zoveel boeken geschreven over gezonde voeding als in deze tijd. De voedselzandloper, boeken over oervoeding.... ik kan me voorstellen dat het niet gemakkelijk is om nog te weten wat u moet eten. Al deze boeken hebben één ding gemeen: om gezond oud te worden moeten we niet te veel suikers en geraffineerde koolhydraten eten. Daar is intussen genoeg onderzoek naar gedaan. Wat we dan wél moeten eten, daar zijn kleine verschillen, maar in ieder geval vers, met weinig kleur- en smaakstoffen en veel groenten en fruit. Het is handig om een boek als naslagwerk te hebben. Ik kan samen met u bekijken of deze voedingsadviezen ook op u van toepassing zijn. Vaak wordt geadviseerd om verschillende voedingsmiddelen te gaan eten, die u nooit at. Ik kan voor u testen of u dat wel goed kunt verdragen. Ik merk vaak in mijn praktijk dat mensen heel gezonde voeding eten, maar dat dat toch niet helemaal klopt voor dit type persoon. Ik kan dan bekijken hoe dit aangepast kan worden. 

Onderstaande invalshoeken gebruik ik om de voeding helemaal op uw persoon af te stemmen. Deze verschillende invalshoeken die allemaal gericht zijn op het herstellen van het evenwicht. Dit maakt voor mij de mesologie zo waardevol. Ik kan individuele adviezen geven. Je bent wat je eet, zeggen ze wel eens. En hoe langer ik actief ben als mesoloog hoe duidelijker het belang wordt van een voeding die bij iemand past. Niemand is hetzelfde. Eet dus voeding die bij uw persoon past!

Ayur Veda

In de Ayur Veda kijk ik naar uw constitutie, die de elementen aarde, water, vuur, lucht en ether weergeven. Net als in de natuur. Bent u (meer) een Pitta (vuur en beetje water), Kapha (aarde en water) of Vata (lucht en ether) persoon? Het is goed om te eten overeenkomstig uw constitutie. Maar vaak zijn we uit balans geraakt en de verstoorde balans kan zich uiten in een teveel aan Pitta, Kapha of Vata en dat kun je o.a. via voeding weer tot rust en in balans brengen. Belangrijk is om hierbij te kijken naar de energie (heet/koud), smaak (zoet, samentrekkend etc.) en de kwaliteiten (droog, vettig etc.) van voeding. 

Tijdens het consult zal ik uw Ayurvedische constitutie bepalen en voedingsadviezen geven om uw verstoring te verbeteren.

Chinese Geneeskunde

De Chinese geneeskunde gebruikt ook de natuur als uitgangspunt en gaat uit van de elementen water, hout, vuur, aarde en metaal. Het heeft alles te maken met evenwicht in onszelf, net als in alles om ons heen. Deze elementen hangen samen met organen en zijn gekoppeld o.a. aan de smaak en temperatuur van het eten. Een verstoring uit zich ook in de elementen en heeft invloed op lichamelijk en psychisch gebied. Bij voedingsadviezen kijk ik naar de verwarmende of verkoelende invloed, oftewel yin en yang. Verder houd ik rekening met de gesteldheid van u op dit moment en houd ik rekening met de seizoenen.

Tijdens het consult geef ik u adviezen om meer balans te bereiken.  

"Voeding op maat" (specifieke voedingsaanpassingen)

M.b.v. elektro acupunctuur kan ik testen welke voeding goed of juist niet goed gaat. Ik merk dat mensen vaak al zelf een idee hebben wat niet goed valt en al deze voeding kan ik testen op intoleranties of allergieën. Daarnaast test ik altijd standaard bepaalde voeding. Veel voorkomende problemen betreffen melkproducten (lactose of melkeiwit), gluten, nikkel of suiker. Ook bij baby's of kleine kinderen is het mogelijk om te testen welke flesvoeding het beste verdragen wordt of welke hapjes beter vermeden kunnen worden. Soms komen mensen een hele tas voedingsmiddelen die ze vaak gebruiken en die kan ik dan testen.

De PALEO-leefstijl & OER-voeding

U bent wat u eet en u kunt weer worden wat u at

Een aantal jaren geleden kreeg ik zelf het advies van een mesoloog om geraffineerde koolhydraten en suikers uit mijn voeding weg te laten. Ik merkte dat het me goed deed. Ik had minder buikpijn en voelde me fitter. Het was wel lastig in de praktijk. Ik was zo gewend aan brood, pasta en aardappelen, dat ik niet goed wist hoe het te doen. Ook vond ik het lastig hoe ik dit dan moest toepassen in een gezin met 3 kinderen. Daarom ben ik gaan zoeken en tijdens een nascholing kwam ik de principes en praktische tips van OER-voeding tegen. Niet alleen hielp me dit om het in te bouwen in ons leven, ook ben ik er gaandeweg achter gekomen wat de enorme positieve impact het eten volgens deze principes heeft. Intussen eten we allemaal OER-voeding, voor zover mogelijk, en zelfs onze (intensief) sportende kinderen doen het er veel beter op. Ik adviseer veel mensen en ook veel sporters OER-voeding en ik kan wel zeggen dat iedereen zich er beter van gaat voelen, beter herstelt én beter presteert.

En het hoeft niet altijd 100% om toch veel effect te hebben. We bekijken altijd samen wat haalbaar is in uw leven.

Natuurlijk combineer ik het altijd met "adviezen op maat", afgestemd op de verstoorde elementen, Ayurvedische constitutie of specifieke problemen. Dat ervaar ik zelf als een meerwaarde en zeer belangrijk onderdeel van wat ik kan bijdragen als mesoloog. Niet iedereen kan namelijk zomaar veel fruit, veel rauwkost, veel noten, veel (koud) water etc eten. Eerst moet de vertering geoptimaliseerd worden, zodat alles goed verteerd wordt. De zuurgraad, darmflora, uitscheiding.. alles moet goed functioneren! Je wilt immers niet nog meer problemen krijgen. Bij sporters komen er een aantal extra adviezen bij die vooral het herstel van een (duur)inspanning bevorderen. Dit advies betreft het eerste half uur na de inspanning waar je (de juiste) koolhydraten moet aanvullen om spierafbraak te voorkomen en een snel herstel te bevorderen.

De principes van OER-voeding  
Het zijn de principes van onze voorouders van lang geleden, maar zoveel principes kenden onze ouders/grootouders ook nog. We zijn er meer en meer van weggeraakt toen de landbouw in opkomst kwam en zeker toen alles ook nog meer (industrieel) bewerkt werd. We hoeven niet meer te jagen of naar voeding te zoeken en tegenwoordig hoeven we zelfs de deur niet meer uit om boodschappen te doen. OER-voeding betekent terug naar de natuur, terug naar een voeding die goed voor je is. Eerlijke gezonde voeding met veel groenten en fruit, goede eiwitten (vis, vlees, eieren etc.) en de juiste koolhydraten. Er zitten veel voedingsstoffen in (mineralen, vitamines etc.) in, veel meer gezonde vetzuren, het zorgt voor een goede zuurgraad, bevat minder storende antinutriënten en minder vreemde onnatuurlijke toevoegingen. Het is lekker en heel gezond.

Belangrijk is opnieuw te gaan ervaren wat "echte" voeding met ons doet. Want we zijn werkelijk wat we eten! En natuurlijk hoort bij dit principe ook meer bewegen en minder stress. Kortom, terug naar waar ons lichaam voor gemaakt is! Na een periode van zo veel mogelijk OER-voeding kunt u gaan zoeken naar uw persoonlijke balans, zodat het voor u haalbaar is en blijft. En dat is voor iedereen weer anders. Bij dit traject kan ik u begeleiden.  

Ik geef presentaties over (oer)voeding. Deze zijn algemeen of meer specifiek voor sporters. Wilt u hier informatie over, neem dan graag contact met mij op.×

Ervaringsverhalen

Toen je oervoeding voor het eerst noemde in onze afspraak schrok ik wel even; wat mag je dan nog wel eten?! Gelukkig kwam je aan met tips en boeken die ik door mocht kijken en daardoor klonk het al een stuk beter te doen. Het is wel een hele omzet. In de beginfase heb ik wel erg moeten wennen aan genoeg eten binnen krijgen, doordat je minder vullende producten eet zit je ook een stuk minder snel vol, vooral in het begin merkte ik dat ik continue het idee dat ik nooit genoeg gegeten had. Gelukkig went dat na ongeveer een weekje wel. Het lastige aan de oervoeding is dat het over het algemeen wat lastiger is om eten mee te nemen. Elke ochtend voor school stond ik een salade of groente-omelet te maken.. Ik merk dat het erg makkelijk is om onderweg naar school/werk een kant-en-klaar-salade te kopen op het station. 's Ochtends ontbijt ik met een banaan of appel, in de middag een salade, soep of omelet, rijstwafel met appelstroop of pindakaas tussendoor. Diner valt goed aan te passen aan de oervoeding, ook in restaurants heb ik gemerkt. Het is meestal een kwestie van een onderdeel weglaten of overslaan. Thuis eet de rest nu ook een stuk gezonder; we koken bijna nooit meer uit pakjes en zakjes. Door oervoeding zit ik een stuk beter in mijn vel. Ik heb meer energie en een stuk minder vaak ziek, zwak en misselijk of verkouden! Ook heb ik het idee dat het mijn concentratievermogen heeft vergroot, wat ik goed kon gebruiken voor mijn eindexamens. Ik eet nog steeds oervoeding wanneer mogelijk omdat ik goed het verschil heb gemerkt tussen hoe het was en hoe ik me nu voel. Als ik nu ongezond eet merk ik vaak meteen dat ik 'terugval'  in mij minder goed voelen. Ik merk dat mijn lichaam er hard voor moet werken om dat soort voeding te verwerken en dat voelt niet goed. Ik ben erg blij dat ik oervoeding ben gaan eten, ik ben er een stuk gezonder van geworden en ook een stuk wijzer in het maken van lekker eten! Dankjewel voor je hulp, Yvonne!

Yoni Karlas

 

 

Login

Please login using your credentials recived by email when you register.


Forgot your password? |  Forgot your username?

×

Register now


I'm a small Introtext for the Register Module, I can be set in the Backend of the Joomla WS-Register Module.



  or   Login
×